منزل مبله شیراز   اجاره سوئیت در شیراز   
دانلود پايان نامه ارشد : ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ...  سايت منبع پايان نامه ها سايت منبع پايان نامه ها .

سايت منبع پايان نامه ها

دانلود پايان نامه ارشد : ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ...

براي رعايت حريم خصوصي نام نگارنده پايان نامه درج نمي شود

(در فايل دانلودي نام نويسنده موجود است)

تكه هايي از متن پايان نامه به عنوان نمونه :

(ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد يا بعضي نمادها و اشكال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و كامل است)

ﭼﮑﯿﺪه

اﻣﺮوزه ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﯾﮑﯽ از ﺟﺎﻟﺐ ﺗﺮﯾﻦ روش ﻫﺎي اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰه و راﻫﮕﺸﺎي ﻣﻬﻢ در ﻃﺮاﺣﯽ و ﻏﻨﯽ ﺳﺎزي ﺷﻐﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ رﯾﺸﻪ آن در ﻧﮕﺮش ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﻣﺪﯾﺮان ﺑﻪ اﻧﮕﯿﺰش اﺳﺖ ﮐﻪ اﻣﺮوزه ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت در ﺑﺎب ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎر و ﺷﻐﻞ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎﺳﺖ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان ﺑﻮدﮐﻪ ﺑﺮاي اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر9 ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻃﺮاﺣﯽ ﮔﺮدﯾﺪ و ﺑﺮاي ﺟﻤﻊ آوري اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اي ﺷﺎﻣﻞ 6 ﺳﻮال اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ در ﺑﯿﻦ ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان اﺳﺘﺎن زﻧﺠﺎن ﺗﻮزﯾﻊ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ در ﻧﻬﺎﯾﺖ از 121 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺟﻤﻊ آوري ﺷﺪه ﺑﺮاي ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮاي ﺑﺮرﺳﯽ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ از رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺗﮏ ﻣﺘﻐﯿﺮه، ﺑﺮاي رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪي ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري از آزﻣﻮن آﻧﺎﻟﯿﺰ وارﯾﺎﻧﺲ و ﺑﺮاي ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻔﺎوت درﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﮐﺎرﮐﻨﺎن زن و ﻣﺮد از از آزﻣﻮن ﺗﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي آن ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداري دارﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪي ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و ﮐﺎﻓﯽ و ﻓﺮﺻﺖ رﺷﺪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﺪاوم در رﺗﺒﻪ اول، ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎي اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎري ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺮاﯾﯽ در رﺗﺒﻪ دوم و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي واﺑﺴﺘﮕﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري، ﯾﮑﭙﺎرﭼﮕﯽ و اﻧﺴﺠﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﻀﺎي ﮐﻠﯽ زﻧﺪﮔﯽ در رﺗﺒﻪ ﺳﻮم ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از آزﻣﻮن ﺗﯽ ﻧﯿﺰ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري در ﮐﺎرﮐﻨﺎن زن ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﻬﺘﺮ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺮد ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ .

ﮐﻠﯿﺪ واژﮔﺎن: ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان

ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻣﻄﺎﻟﺐ

ﻋﻨﻮان                                                                                                                          ﺻﻔﺤﻪ

ﻓﺼـﻞ اول: ﮐﻠﯿـﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ............................................................................................................. 1

.1-1ﻣﻘﺪﻣﻪ.................................................................................................................................... 2

.2-1 ﺗﺸﺮﯾﺢ و ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺌﻠﻪ............................................................................................................. 3

.3-1اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻮﺿﻮع و ﺿﺮورت اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﯿﻖ............................................................................... 4

.4-1ﺳﻮاﻻت ﺗﺤﻘﯿﻖ...................................................................................................................... 5

.5-1 اﻫﺪاف ﺗﺤﻘﯿﻖ....................................................................................................................... 5

.6-1ﻓﺮﺿﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ..................................................................................................................... 6

.7-1ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ................................................................................................................... 7

.1-7-1ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري.......................................................................................................... 7

.2-7-1 ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و ﮐﺎﻓﯽ.................................................................................................. 8

.3-7-1ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎري اﯾﻤﻦ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ............................................................................................. 8

.4-7-1 ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻓﺮﺻﺖ رﺷﺪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﺪاوم.................................................................................... 9

.5-7-1ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺮاﯾﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر.............................................................................................. 9

.6-7-1واﺑﺴﺘﮕﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري........................................................................................ 9

.7-7-1 ﻓﻀﺎي ﮐﻠﯽ زﻧﺪﮔﯽ 10........................................................................... ..........

.8-7-1ﯾﮏ ﭘﺎرﭼﮕﯽ و اﻧﺴﺠﺎم در ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر 10.............................................. ................................

.9-7-1 ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎي اﻧﺴﺎﻧﯽ 10................................................................ ................................

.10-7-1ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 11................................................................................ ................................

.8-1ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ 11................................................................................... ................................

.1-8-1ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري 11.......................................................................... ................................

.2-8-1 ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و ﮐﺎﻓﯽ 11................................................................. ................................

.3-8-1ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎري اﯾﻤﻦ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ 11............................................................. ................................

.4-8-1 ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻓﺮﺻﺖ رﺷﺪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﺪاوم 12.................................................... ................................



.5-8-1ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺮاﯾﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر 12............................................................. ................................

.6-8-1واﺑﺴﺘﮕﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري 13....................................................... ................................

.7-8-1 ﻓﻀﺎي ﮐﻠﯽ زﻧﺪﮔﯽ 13........................................................................... ................................

.8-8-1ﯾﮏ ﭘﺎرﭼﮕﯽ و اﻧﺴﺠﺎم در ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر 13.............................................. ................................

.9-8-1 ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎي اﻧﺴﺎﻧﯽ 14................................................................ ................................

.10-8-1ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 14................................................................................ ................................

ﻓﺼـﻞ دوم: ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮي و ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ 15....................................................... ................................

.1-2ﻣﻘﺪﻣﻪ 16................................................................................................... ................................

.2-2 ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري 16............................................................... ................................

.3-2 ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري 17................................................................ ................................

.1-3-2ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري در روﻧﺪ ﺗﺎرﯾﺦ 18...................................... ................................

.2-3-2ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري 21................................................. ................................

.3-3-ﺗﻌﺮﯾﻒ رﺳﻤﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري 22................................................... ................................

.4-2ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري 22.......................................................... ................................

.1-4-2 ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و ﮐﺎﻓﯽ 23................................................................. ................................

.2-4-2ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎري اﯾﻤﻦ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ 24............................................................. ................................

.3-4-2 ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻓﺮﺻﺖ رﺷﺪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﺪاوم 24.................................................... ................................

.4-4-2 ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺮاﯾﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر 24............................................................ ................................

.5-4-2 واﺑﺴﺘﮕﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري 25...................................................... ................................

.6-4-2ﻓﻀﺎي ﮐﻠﯽ زﻧﺪﮔﯽ 25............................................................................ ................................

.7-4-2 ﯾﮏ ﭘﺎرﭼﮕﯽ و اﻧﺴﺠﺎم در ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر 25............................................. ................................

.8-4-2ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎي اﻧﺴﺎﻧﯽ 26................................................................. ................................

.5-2راﻫﺒﺮدﻫﺎي ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري................................................................................. 26

.1-5-2اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﺮ ﮐﺮدن ﮐﺎر 26......................................................................... ................................

.2-5-2ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﻐﻞ 27.................................................................................... ................................



-1 رﻫﺒﺮي ﻣﺆﺛﺮ و رﻓﺘﺎر ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ 27.............................................................. ................................

-2 ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺴﯿﺮ ﺗﺮﻗﯽ 27.................................................................................. ................................

-3 ﺟﺪاول ﮐﺎري ﻣﻨﻌﻄﻒ 28.............................................................................. ................................

-4 ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﮐﺎرﮐﻨﺎن 28.................................................................................... ................................

-5 ﻧﻮﺳﺎزي ﺳﺒﮏ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 28.......................................................................... ................................

.6-2ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري از دﯾﺪ ﺗﺌﻮرﯾﺴﯿﻦ ﻫﺎي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ 29.............. ................................

.7-2ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 36....................................................................................... ................................

.8-2 ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﭘﯿﺪاﯾﺶ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 37............................................................ ................................

.9-2اﻧﻮاع ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 40............................................................................. ................................

.1-10-2 ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن 40.................................................................. ................................

.2-10-2ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮي 41.................................................................... ................................

.3-10-2 ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮد 41........................................................................ ................................

.4-10-2 ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮدم 41...................................................................... ................................

.5-10-2 ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ وﻇﯿﻔﻪ ﯾﺎ ﺗﮑﻠﯿﻒ 42...................................................... ................................

.11-2راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮاي اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 43............................................ ................................

.12-2ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 44................................................................ ................................

.1-12-2ﺻﺮاﺣﺖ و آﺷﮑﺎر ﺑﻮدن ﻋﻤﻞ 44......................................................... ................................

.2-12-2ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻧﻈﺮ و ﻗﺎﺑﻞ ﻓﺴﺦ ﺑﻮدن ﻋﻤﻞ 44........................................ ................................

.3-12-2اراده 45.............................................................................................. ................................

.4-12-2ﺷﻬﺮت ﻋﻤﻞ 45.................................................................................. ................................

.13-2ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان 46......................................................................................... ................................

.1-13-2ﺗﺄﺳﯿﺲ ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان 46.......................................................................... ................................

.2-13-2ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان 46........................................................................ ................................

.3-1-2ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان......................................................................................................... 48

.14-2ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﭘﮋوﻫﺶ 48................................................................................... ................................



.1-14-2ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در اﯾﺮان 48................................................................ ................................

.2-14-2ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺟﻬﺎن 57................................................................ ................................

ﻓﺼــﻞ ﺳﻮم: روش ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ 60.................................................................. ................................

.1-3ﻣﻘﺪﻣﻪ 61................................................................................................... ................................

.2-3روش ﺗﺤﻘﯿﻖ 62......................................................................................... ................................

.3-3ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري 62........................................................................................ ................................

.4-3ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎري 63......................................................................................... ................................

.5-3اﺑﺰار ﮔﺮدآوري داده ﻫﺎ 64......................................................................... ................................

.6 -3 اﻋﺘﺒﺎر اﺑﺰار اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي (ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ) 64................................................. ................................

.1-6-3رواﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ 64.............................................................................. .......................

.2-6-3ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ 65............................................................................... .........................

.7-3 روش ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ( روش آﻣﺎري) 66......................................... ................................

.8-3ﻗﻠﻤﺮو ﺗﺤﻘﯿﻖ 67......................................................................................... ...............

.1-8-3ﻗﻠﻤﺮو ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ 67.............................................................................. ................................

.2-8-3ﻗﻠﻤﺮو زﻣﺎﻧﯽ 67.................................................................................... ................................

.3-8-3 ﻗﻠﻤﺮو ﻣﮑﺎﻧﯽ 67................................................................................... ................................

ﻓﺼـﻞ ﭼﻬﺎرم: ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ و ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎي ﺗﺤﻘﯿﻖ 68................................ ................................

.1-4ﻣﻘﺪﻣﻪ 69................................................................................................... ................................

.2-4اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ 70..................................................................... ................................

.1-2-4ﺟﻨﺴﯿﺖ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﺎن 70........................................................................... ................................

.2-2-4 وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺎﻫﻞ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﺎن 71............................................................... ................................

.3-2-4ﺳﻦ 72.................................................................................................. ................................

.4-2-4ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻼت 74............................................................................... ................................

.5-2-4ﺳﺎﺑﻘﻪ ﮐﺎر 75......................................................................................... ................................

.3-4ﭘﯿﺶ ﻓﺮض ﻫﺎي رﮔﺮﺳﯿﻮن 76................................................................... ................................



.1-3-4آزﻣﻮن ﮐﻮﻟﻤﻮﮔﺮوف اﺳﻤﯿﺮﻧﻮف 76........................................................ ................................

.2-3-4آزﻣﻮن اﺳﺘﻘﻼل ﺧﻄﺎﻫﺎ 78...................................................................... ................................

.4-4آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ 79...................................................................... ................................

.1-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ 79...................................................................... ................................

.2-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ اول ﭘﮋوﻫﺶ 81............................................................... ................................

.3-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ دوم ﭘﮋوﻫﺶ 82................................................................ ................................

.4-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﺳﻮم ﭘﮋوﻫﺶ 84............................................................... ................................

.5-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﭼﻬﺎرم ﭘﮋوﻫﺶ.......................................................................................... 86

.6-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﭘﻨﺠﻢ ﭘﮋوﻫﺶ 88.............................................................. ................................

.7-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﺷﺸﻢ ﭘﮋوﻫﺶ 90.............................................................. ................................

.8-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﻫﻔﺘﻢ ﭘﮋوﻫﺶ 91.............................................................. ................................

.9-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﻫﺸﺘﻢ ﭘﮋوﻫﺶ 93............................................................. ................................

.5-4رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪي ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري 95............................................. ................................

.6-4ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري در ﮐﺎرﮐﻨﺎن 97............................................... ................................

ﻓﺼـﻞ ﭘﻨﺠﻢ: ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮي،ﺑﺤﺚ و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات 99.................................................. ................................

.1-5ﻣﻘﺪﻣﻪ..................................................................................................................... 100

.2-5ﺧﻼﺻﻪ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺤﻘﯿﻖ......................................................................................................... 101

.3-5ﺑﺤﺚ در ﻧﺘﺎﯾﺞ.................................................................................................................... 102

.1-3-5ﺑﺤﺚ در ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﺮﺿﯿﺎت................................................................................. 102

.2-3-5ﺑﺤﺚ در ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪي ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري................................ 104

.3-3-5 ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري........................................................................... 105

.4-5ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪي و ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮي........................................................................................... 105

.5-5ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات ﺗﺤﻘﯿﻖ......................................................................................... . 106

.1-5-5ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات ﮐﺎرﺑﺮدي.......................................................................................... 106

.2-5-5ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت آﺗﯽ....................................................................... 108



.6-5ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺶ.................................................................................... 108

ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻓﺎرﺳﯽ.................................................................................................... 110

ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ................................................................................................ 113

ﻣﻨﺎﺑﻊ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ.............................................................................................. 115

ﭘﯿــﻮﺳﺖ.................................................................................................... 116

ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ............................................................................................117

ﺧﺮوﺟﯽ ﻧﺮم اﻓﺰار 120.................................................................................................

135............................................................................................... Abstract

1ﻣﻘﺪﻣﻪ

ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ از اﺳﺎﺳﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﯽ ﮔﻤﺎن، ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ و ﻣﺤﯿﻄﻬﺎي ﮐﺎري ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده ي ﮐﺎرآﻣﺪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ي ﻋﻠﻮم رﻓﺘﺎري واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮاي روﯾﺎروﯾﯽ ﺑﺎ ﭼﺎﻟﺶ اﺳﺘﻔﺎده ي ﮐﺎرآﻣﺪ از اﯾﻦ ﻣﻨﺒﻊ، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺶ ﺗﺮ و ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺮ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و ﺳﺎزه ﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و اﺑﺰارﻫﺎي ﺧﺎص آن ﻻزم اﺳﺖ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﻬﺎرت اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﺳﺎزه ﻫﺎ و اﺑﺰارﻫﺎ اﻣﺮي ﺿﺮوري اﺳﺖ.

ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎي ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻧﮕﺎه راﻫﺒﺮدي ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ آن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان داراﯾﯽ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ارزﺷﻤﻨﺪ در ﻧﻈﺮ دارﻧﺪ و ﺑﯿﺶ از ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ارﺗﻘﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ و رﺿﺎﯾﺖ ﺷﻐﻠﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺗﻮﺟﻪ دارﻧﺪ. ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺴﺘﻠﺰم اﻫﺘﻤﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﺗﺪوﯾﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎي ﺣﻤﺎﯾﺖ ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس، اﺳﺘﻔﺎده ي ﻣﻄﻠﻮب از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺘﮑﯽ ﺑﻪ ﺗﺪوﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﻬﺎي ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و اﻗﺪام ﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮاي ﺻﯿﺎﻧﺖ ﺟﺴﻢ، روح و ﺣﻔﻆ ﮐﺮاﻣﺖ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﮔﯿﺮد(ﺣﺎﺗﻤﯽ و ﻫﻤﮑﺎران،.(1390

اﻗﺪام ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ، درﻣﺎﻧﯽ، اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ، ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﻐﻠﯽ، اﻫﻤﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺷﻐﻠﯽ، آﻣﻮزش و ﺑﻬﺴﺎزي و ﻣﻮاردي از اﯾﻦ ﻗﺒﯿﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، روي ﻫﻢ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻣﻔﻬﻮم ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري اﻣﺮوزه ﺑﻪ ﯾﮏ ﻣﻮﺿﻮع اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻋﻤﺪه در ﺳﺮﺗﺎﺳﺮ دﻧﯿﺎ ﻣﺒﺪل ﺷﺪه اﺳﺖ در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ در ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻓﻘﻂ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ زﻧﺪﮔﯽ ﺷﺨﺼﯽ ﺑﻮد. در ﺟﺎﻣﻌﻪ ي اﻣﺮوز ﺑﻬﺒﻮد زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﺑﻪ ﺻﻮرت ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن و ﮐﺎرﮐﻨﺎن آن در آﻣﺪه اﺳﺖ. از آن ﺟﺎ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ اﻗﺪام ﻫﺎي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري راﺑﻄﻪ ي ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﯽ وﺟﻮد دارد، از اﯾﻦ رو، ﺣﯿﺎت دوﺑﺎره ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، از راه ارﺗﻘﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري،ﮐﻠﯿﺪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺸﻤﺎر ﻣﯽ رود(ﺣﺎﺗﻤﯽ و ﻫﻤﮑﺎران ،.(1390

در اﯾﻦ ﻓﺼﻞ اﺑﺘﺪا ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺌﻠﻪ و ﺿﺮورت اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ و ﺳﭙﺲ اﻫﺪاف ،ﺳﻮاﻻت و ﻓﺮﺿﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﻨﻮان ﺷﺪه اﺳﺖ و در آﺧﺮ ﻧﯿﺰ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ و ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ذﮐﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ .



.2-1 ﺗﺸﺮﯾﺢ و ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺌﻠﻪ

ﻓﻠﺴﻔﻪ وﺟﻮدي ﺳﺎزﻣﺎن، ﻣﺘﮑﯽ ﺑﻪ ﺣﯿﺎت اﻧﺴﺎن اﺳﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﺪون وﺟﻮد اﻧﺴﺎن ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ، ﺑﻠﮑﻪ اداره آﻧﻬﺎ ﻧﯿﺰ ﻣﯿﺴﺮ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﺣﺘﯽ ﺑﺎ وﺟﻮد ﻓﻨﺎور ﺷﺪن ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ و ﺗﺒﺪﯾﻞ آن ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻮده اي از ﺳﺨﺖ اﻓﺰار ، در آﯾﻨﺪه ﺑﺎز ﻧﻘﺶ اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ ﺣﯿﺎﺗﯽ و اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ در ﺑﻘﺎي ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﻤﺎﮐﺎن ﺑﺎﻗﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺎ ارزش ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺑﺮاي ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. آن ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺷﮑﻞ داده، راه ﺣﻞ اراﺋﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎٌ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺳﺎزﻣﺎن را ﺣﻞ ﮐﺮده و ﺑﻬﺮه وري را ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪه، ﮐﺎرآﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ را ﻣﻌﻨﺎ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ(ﻣﻬﺪي زاده اﺷﺮﻓﯽ و اﯾﻠﮑﺎ،.(1389 ﻟﺬا ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻧﮕﺎه راﻫﺒﺮدي ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ آن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان داراﯾﯽ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ارزﺷﻤﻨﺪ در ﻧﻈﺮ داﺷﺘﻪ و ﺑﯿﺶ از ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ارﺗﻘﺎءﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ آﻧﻬﺎ ﺗﻮﺟﻪ دارﻧﺪ.

اﻣﺮوزه ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﯾﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﻈﺎم ﮐﺎر ﯾﮑﯽ از ﺟﺎﻟﺐ ﺗﺮﯾﻦ روش ﻫﺎي اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰه و راﻫﮕﺸﺎي ﻣﻬﻢ در ﻃﺮاﺣﯽ و ﻏﻨﯽ ﺳﺎزي ﺷﻐﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ رﯾﺸﻪ آن در ﻧﮕﺮش ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﻣﺪﯾﺮان ﺑﻪ اﻧﮕﯿﺰش اﺳﺖ ﮐﻪ اﻣﺮوزه ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت در ﺑﺎب ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎر و ﺷﻐﻞ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﺟﻪ روز اﻓﺰون وﯾﮋه اي را ﻣﯽ ﻃﻠﺒﺪ(ﺿﯿﺎﺋﯽ ﺑﯿﮕﺪﻟﯽ،.(1388

ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺴﺘﻠﺰم اﻫﺘﻤﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﺗﺪوﯾﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎي ﺣﻤﺎﯾﺖ ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳﺖ . اﻣﺮوزه ﺗﻮﺟﻬﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﺎزﺗﺎﺑﯽ اﺳﺖ از اﻫﻤﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﮕﺎن ﺑﺮاي آن ﻗﺎﺋﻠﻨﺪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ اﻗﺪاﻣﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮاي ﺣﻔﻆ و ﺻﯿﺎﻧﺖ ﺟﺴﻢ و روح ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ آﯾﺪ و ﻣﻮﺟﺒﺎت رﺿﺎﯾﺖ و ﺧﺮﺳﻨﺪي آﻧﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ آورد. اﻧﺴﺎن ﻫﺎ ﺑﺮاي اراﺋﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﮐﻮﺷﺶ ﻫﺎي ﺧﻮد در راه ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن، ﻋﻼﻗﻤﻨﺪﻧﺪ ﺑﺪاﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ اﻧﺘﻈﺎرات، ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎ، ﻧﯿﺎزﻫﺎ و ﺷﺄن آن ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. در ﭼﻨﺪ ﺳﺎل اﺧﯿﺮ ﯾﮑﯽ از دﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎي اﺻﻠﯽ و ﻋﻤﺪه ﻣﺪﯾﺮان ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ ارﺗﻘﺎء ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن آن ﺗﺎ ﺣﺪ ﺑﻬﯿﻨﻪ و ﻣﻄﻠﻮب ﺟﻬﺖ ﻧﯿﻞ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮرﯾﮑﻪ وﺟﻮد



ﻋﻮاﻣﻞ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﺑﺤﺚ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري وﺟﻮد دارد ﺗﻮﺟﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺪﯾﺮان ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ را ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮده اﺳﺖ (ﻣﻬﺪي زاده اﺷﺮﻓﯽ و اﯾﻠﮑﺎ،.(1389

ﻟﺬا ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ دﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎي ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﻬﺒﻮد و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﺑﻪ ﻣﻮازات ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻓﺮدي و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﮑﻤﻞ آن ﻣﻄﺮح ﺑﻮده اﻧﺪ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎي ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻟﺬا اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺻﺪد ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺮآﻣﺪه اﺳﺖ.

.3-1اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻮﺿﻮع و ﺿﺮورت اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﯿﻖ

در ﻃﯽ ﺳﺎﻟﻬﺎي اﺧﯿﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎرى ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﯽ و ﻣﻬﻤﯽ در اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺮه وري ﻧﯿﺮوي اﻧﺴﺎﻧﯽ و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي ﺑﺰرگ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ارﺗﻘﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﯾﮏ روﯾﮑﺮد دورﻧﮕﺮ و ﮔﺴﺘﺮده ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ اﯾﻦ ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﯿﺮوي اﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﺎرآﻣﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮري در ﺗﺤﻮل ﺳﺎزﻣﺎن اﯾﻔﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺎﻣﻊ و وﺳﯿﻌﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻠﺐ رﺿﺎﯾﺖ و ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﮐﻤﮏ ﺑﻪ آﻧﺎن ﺟﻬﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮات و ﺣﻔﻆ ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﺳﺎزﻣﺎن ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ از ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﯾﮏ ﻣﺸﮑﻞ اﺳﺎﺳﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪون ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭘﺴﺖ و ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ، ﻫﻤﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ. ﺑﺮرﺳﻰ، ﮐﻨﺘﺮل و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺗﻤﺎم ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار در ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري، ﮐﺎر ﭘﯿﭽﯿﺪه اي ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ در ﯾﮏ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻠﯽ ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ رﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺗﺼﻮر ذﻫﻨﯽ و ﺑﺮداﺷﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن از ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و رواﻧﯽ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر و ﺷﺮاﯾﻂ ﮐﺎر ﺧﻮد اﺳﺖ. واﻟﺘﻮن((1973 در اﻟﮕﻮي ﺧﻮد ﺑﺮاي ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري 8 ﺷﺎﺧﺺ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و ﮐﺎﻓﯽ،ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎي ﮐﺎري اﯾﻤﻦ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ، ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻓﺮﺻﺖ رﺷﺪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﺪاوم، ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺮاﯾﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن،واﺑﺴﺘﮕﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري،ﻓﻀﺎي ﮐﻠﯽ زﻧﺪﮔﯽ،وﺣﺪت واﻧﺴﺠﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ،ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎي اﻧﺴﺎن . ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎري، ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺧﻮد ﺗﻮﺟﻪ دارد از ﻣﺰاﯾﺎي داﺷﺘﻦ ﻧﯿﺮوي ﮐﺎر ﻣﺘﻌﻬﺪﺗﺮ ﺑﺮﺧﻮردار ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد و ﺗﻌﻬﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﯿﺮوي ﮐﺎر ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻬﺮه وري ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﯿﺮوي ﮐﺎر . ﻣﺪﯾﺮان ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺮه وري و ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻐﻠﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ در ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮد ﻧﮕﺮش ﻫﺎ، اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﮕﯿﺰه اﻓﺮاد ﺑﺮاي ﮐﺎر ﺑﻬﺘﺮ و ﺑﯿﺸﺘﺮ و ﻧﯿﺰ ﻗﻮﯾﺘﺮ ﮐﺮدن اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻬﺪ آﻧﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن، ﺗﻼش ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﻣﯽ ﮐﻮﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰان ﻏﯿﺒﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﺗﺮك ﺷﻐﻞ و ﺳﺎﯾﺮ رﻓﺘﺎرﻫﺎى ﮐﻨﺎره ﮔﯿﺮاﻧﻪ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ آﻧﺎن ،ﺑﻬﺮه وري ﺳﺎزﻣﺎن و ﻋﻤﻠﮑﺮدﺷﻐﻠﻰ ﮐﺎرﮐﻨﺎن را اﻓﺰاﯾﺶ دﻫﻨﺪ(ﻣﻬﺪاد و ﻫﻤﮑﺎران،.(1390 ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي د


براي دانلود متن كامل اين پايان نامه مي توانيد به سايت منبع مراجعه كنيد :
40y.ir


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۵۸:۲۶ توسط:پايان نامه موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :